Coltene PerFect TCS II User manual

PerFect® TCS II
Tissue Contouring
System
EN Owner’s Guide
DE Benutzerhandbuch
FR Manuel de l’utilisateur
ES Manual de usuario
IT Manuale di istruzioni per l’uso
NL Gebruikershandleiding
SV Bruksanvisning
DA Brugsanvisning
FI Käyttöohje
NO Brukerhåndbok
PT Manual do Utilizador
EL Εγχειρίδιο χρήσης
CS Příručka vlastníka
ZH 用户指南


Owner’s Guide 3
EN
Refer to Section 3 for a formal statement of intended
use.
Table of Contents
EN Owner’s Guide
1. Introducing PerFect Tissue Contouring System
How does monopolar electrosurgery work? ......................4
2. Preparing PerFect TCS II for use
Unpacking and setting up the unit....................................4
Activating the unit............................................................4
Preoperative practice ........................................................5
Cutting practice ...............................................................5
Coagulation practice ........................................................5
General principles of electrosurgery technique ..................5
Placement of equipment...................................................5
The dispersive electrode....................................................5
The cutting stroke ............................................................5
3. Clinical Guide to PerFect TCS II
Indications for use............................................................6
Bleeding control...............................................................6
Access to caries................................................................6
Gingival contouring: Creating a gingival trough ................6
Gingival contouring: Removing redundant tissue...............7
Gingival contouring: Aesthetic contouring ........................7
4. Technical Information
PerFect TCS II Electrosurge................................................7
General............................................................................7
Classication....................................................................7
Electrical ..........................................................................7
Transport and storage conditions ......................................7
Operational ambient conditions........................................7
5. Special Notes and Precaution
Maintenance and service ..................................................7
Sterilizing electrode sheaths..............................................8
Cleaning unit and handpiece cord ....................................8
Electrosurge Analyzer .......................................................8
Anesthesia .......................................................................9
Control of odor and viral plume........................................9
Contraindications.............................................................9
Product markings ...........................................................10
Accessories ....................................................................10
6. Electromagnetic Compatibility
EMC Guidance and Declarations.....................................12
Bibliography...................................................................16
7. Figures
Figure1 – Figure8 .......................................................204
Figure9 – Figure14......................................................205

4PerFect®TCS II Tissue Contouring System
EN
The PerFect®TCS II is intended only for use by licensed dental
practitioners who have received appropriate training in the
application of electrosurgery. This guide is not intended as a
substitute for formal instruction.
The unit should only be operated in locations where the standard
nominal mains voltage is indicated for use with the equipment.
CAUTION: Federal (United States) law restricts this device to
sale by or on the order of a licensed healthcare practitioner.
1. Introducing PerFect Tissue Contouring System
Few technologies have a potential equal to that of electrosurgery
for enhancing the efciency and improving the results of soft tissue
management. With a reasonable investment of time to acquire the
necessary skills, electrosurgery can pay considerable dividends to
both practitioner and patient.
With this in mind, Coltène/Whaledent has developed the PerFect
Tissue Contouring System — an advanced, affordable monopolar
electrosurge designed to appeal to both the new and experienced
user of electrosurgery. PerFect TCS II can simplify and enhance the
results of a variety of everyday procedures performed by virtually
every dentist, including the control of bleeding, gaining access to
caries and aesthetic contouring of gingiva. Refer to Section 3 for a
formal statement of intended use.
How does monopolar electrosurgery work?
Electrosurgery is a proven technology that has been used for many
years in both dentistry and medicine. It uses radio-frequency (RF)
energy, similar to that used in radio broadcasting, to volatilize,
cut and coagulate soft tissue. The radio-frequency energy used
by PerFect TCS II is able to sever and coagulate tissue because it
focuses the heat energy at the small, active electrode. While the
active electrode remains cold, sufcient heat energy is generated in
its path to sever and coagulate effectively.
The high frequency energy focused at the active electrode returns
to the electrosurge through the large dispersive electrode, which
is placed on the back of the dental chair against the patient’s
back during use. The dispersive electrode provides an efcient and
predictable completion of the energy path.
Depending on the intended use, the energy output of an electrosurge
may be either partially or fully rectied. A fully rectied output is
appropriate for cutting, while coagulation is best achieved with a
partially rectied output. For these reasons, PerFect TCS II has two
output modes: “Cut” and “Coag.” The intensity of these modes
can be adjusted by the operator as required.
Cutting with the scalpel crushes and cleaves tissue. Electrosurgical
cutting volatilizes tissue in the path of the electrode. When the power
output is adjusted properly, the electrode cuts without resistance,
permitting an extraordinary degree of control and precision.
2. Preparing PerFect TCS II for use
Unpacking and setting up the unit
Remove PerFect TCS II from the shipping carton and inspect for
possible damage during shipping. Check the serial number of the
unit (Figure2) against the serial number on the shipping carton to
make sure they agree (if they don’t agree, contact your dealer). Fill
out the warranty card and mail to Coltène/Whaledent within 10
days of receipt.
See Figures 1 and 2 and follow the steps below to prepare your
PerFect TCS II for operation. The unit and accessories are pictured
in Figure3.
• Before connecting the unit to the AC power supply, check
that the Coag/Cut output intensity control is set at the center
(“0”) position and that the power switch is in the “Off” (“O”)
position.
This product has been manufactured with an IEC 320 power cord
inlet connector using a detachable cordset (line cord) to plug in at
the rear of the unit. Please be sure to plug the cordset into the inlet
connector before the next step.
• Plug the line cord plug into a three-wire grounded AC power
outlet.
• Plug the handpiece cable BNC connector into the handpiece
jack on the right side of the unit.
• The handpiece holder can be placed on either side of the unit
by snapping it into the placement grooves under the side lip
of the unit. Once the handpiece holder is attached, it cannot
be removed.
• This unit performs monopolar electrosurgery. A dispersive
electrode must be placed against the patient’s back to provide
a safe return path for the high frequency current.
• Insert the dispersive electrode cable plug into the dispersive
electrode jack on the right side of the unit.
• Select one of the three electrode sheaths supplied with the
unit (Straight Knife, Long Loop, or Coag Ball). To assemble the
handpiece, hold the swivel connector and thread the electrode
into the handpiece cord assembly. To disassemble, simply
reverse rotations.
WARNING
To reduce risk of infection, electrode sheaths must
be sterilized before each use.
Activating the unit
The power switch is located in the rear alongside the IEC 320 power
cord inlet connector. With the power switch in the “On” position
(“1”) the green power indicator light should be on and all other
indicator lights should be off. If the red indicator light is on, the
dispersive electrode is not properly connected or is defective and
should be replaced. First, rotate the output intensity control to the
left (Coag) or right (Cut). Output intensity is increased by moving
the control away from center in either direction. It may be necessary
to move past the “1” position before an output will be generated.
PerFect TCS II is now in the “ready” position. No warm-up time is
required for the unit.
CAUTION
Do not energize the electrode for more than 10 sec-
onds. Damage to the unit may occur. Wait 30 sec-
onds before each electrode activation to allow cool-
ing time. Not following or non-compliance with this
caution will void the manufacturer warranty.
To energize the electrode, depress the footswitch before applying
the electrode to tissue. The electrode should only be energized
for short, intermittent periods — just long enough to perform the
required procedure. The unit should emit a tone while the output is
energized. A yellow indicator should be “On” to indicate cut mode
or a blue indicator should be “On” to indicate coagulate mode.

Owner’s Guide 5
EN
NOTE: A warbling sound indicates that the dispersive
electrode is not connected or is defective. In this situation,
the unit is automatically deactivated and will not operate.
Verify the dispersive electrode connector is fully inserted. If
it is, the dispersive electrode may be defective and should be
replaced. If the replacement does not correct the situation,
the unit requires servicing.
When the procedure has been completed, remove the electrode
from tissue and deactivate the footswitch. Rotate the intensity
control to the center “0” position and unscrew the electrode sheath
from the handpiece cord assembly for sterilization.
Please Note: In compliance with IEC 60601-2-2, requirements for
the safety of high frequency surgical equipment, this unit generates
an audible tone when operated.
Preoperative practice
This guide is not intended to be a substitute for formal instruction.
The new user of electrosurgery is strongly urged to undertake
adequate study before performing clinical operative procedures.
After receiving instruction, practicing on raw, lean beef can help
the practitioner acquire the necessary dexterity to achieve superior
clinical results. Select a piece of fresh, lean beef (round steak or shin
beef) and allow to reach room temperature.
Cutting practice
1. Place the meat on the dispersive electrode.
2. Thread the Straight Knife electrode sheath onto the handpiece
swivel connector.
3. With the power switch “On,” rotate the Intensity Control to
position “1” in the Cut mode (to the right).
4. Depress the footswitch to activate the electrode.
5. Using a smooth, rapid, brush-like motion, make several incisions
of varying length and depth (Figure4). You may nd it helpful
to use a nger rest to achieve precise control. Observe that the
electrode either fails to cut or does so only with considerable
dragging. Note also that cutting, if it occurs, causes tissue shreds
to adhere to the electrode tip.
6. Repeat the procedure above at successively higher intensity
settings. If the electrode encounters appreciable resistance, the
setting is too low. Increase the setting until there is no resistance
to cutting and there is no sparking and no discoloration along
the incision. This point is the lowest effective intensity setting for
a practice procedure. Allow 10–15 seconds for the tissue to cool
before cutting again in the same area.
7. Increase the intensity setting one position above that which
provided optimum results. Observe sparking and discoloration
in the form of charring and tissue blanching along the
cutting track.
Continue to practice a variety of incisions using different electrodes
and with the intensity setting at different levels. Observe the cutting
results and the action of the electrode tip when settings are too low,
too high, or correct. For best results, use the lowest effective output
intensity; this is the proper setting for most procedures.
Coagulation practice
With a little practice, coagulation is easily achieved with the
PerFect TCS II. Use the same specimen of lean beef on the dispersive
electrode. Simulation of effective coagulation is achieved when the
treated area shows a blanched spot of approximately 2mm or less
in diameter.
1. Insert the Coag Ball electrode and rotate the Output Control to
position “1” on the Coag scale (to the left).
2. Activate the electrode and, with a dabbing motion, place the
ball tip in light contact with the specimen, maintaining contact
for approximately 1 second. Allow 10–15 seconds for the tissue
to cool and repeat the procedure until a blanched spot indicates
that coagulation is achieved.
3. Repeat this technique at successively higher output intensity
settings until blanching occurs after one or two applications of
the electrode: this is the proper setting for most coagulation
procedures.
4. Also practice coagulating with the Straight Knife electrode, which
is particularly useful in hard to reach areas. However, since the
Straight Knife electrode focuses energy in a smaller area, the
intensity setting should be lower than that used with the Coag
Ball electrode.
General principles of electrosurgery technique
The following guidelines will help you benet from the advantages
of electrosurgery. For additional important information, please refer
to the Special Notes and Precautions section.
Placement of equipment
It’s important to place the PerFect TCS II unit so that the controls,
handpiece, electrodes, and accessories are readily accessible for use
with a minimum of motion and wasted time. The unit should be
plugged in at all times and the console should be within arm’s reach
of the operator. All of the functions, controls and settings should be
controlled by the dentist.
The dispersive electrode
The dispersive electrode ensures that the energy ow from the small,
active electrode is predictable and uniform. It must be used during
all electrosurgical procedures. The entire area of the dispersive
electrode should be placed in rm, nonconductive contact with the
patient, preferably against the patient’s upper back, contacting the
maximum possible area.
WARNING
To reduce the risk of accidental RF burns, do not
place the dispersive electrode in contact with
bare skin. Hand-held or hand-worn dispersive
electrodes should not be used.
The patient, operator or assistant should not
come into contact with metal parts, such as
metal arm rests of chairs. Use only non-con-
ducting (plastic) instruments (mirror, retractor,
saliva evacuation tube, etc.) when performing
procedures.
The cutting stroke
Your cutting stroke should be smooth, rapid and brush-like. Before
each cut, you may nd it helpful to try several practice strokes with
an inactive electrode, much as a golfer takes practice strokes before
putting. This will help you assume a comfortable grasp on the
handpiece and will enable you to plan the position and length of
the actual cutting stroke. Remember to use the lowest effective
output setting for best results. When cutting, use several short
strokes rather than a single long stroke. Rather than commit to a
single irreversible cut (as you must do with a scalpel), you may nd
it preferable to shave tissue in very ne layers to achieve a more
precise, aesthetically pleasing result. Cutting precision can also be
enhanced by using a nger or hand rest to steady your stroke.

6PerFect®TCS II Tissue Contouring System
EN
WARNING
If your cutting stroke is too slow or if you leave
the electrode too long in one area, a build up
of lateral heat may cause necrosis and slough-
ing of tissue.
WARNING
TO REDUCE THE RISK OF UNINTENDED
TISSUE DAMAGE, ALWAYS BEGIN WITH
AS LOW A POWER SETTING AS WILL
PROPERLY PERFORM THE PROCEDURE.
• To allow heat to dissipate safely, you should
always wait 10–15 seconds between cuts in
the same area.
• After each cutting stroke, deactivate the
electrode and wipe it on an alcohol-soaked
pad. Charred or carbonized electrodes
should not be used; they should be restored
by cleaning with alcohol and a very ne
emery cloth.
• Electrosurgery should only be performed on
healthy tissue.
• Tissue should be moist, but not wet, in the
operative area.
• In addition, the electrode should not be
activated in a pool of blood.
3. Clinical Guide to PerFect TCS II
Indications for use
The PerFect TCSII is intended to cut or remove soft tissue or to
control bleeding during dental and periodontal surgical procedures
in the oral cavity.
Bleeding control
The improved bleeding control you achieve with PerFect TCS II saves
chair time, simplies procedures and improves patient comfort.
Bleeding is virtually absent during electrosurgical procedures
because the electrode coagulates as it cuts. If bleeding does occur,
coagulation is a relatively simple procedure.
1. Attach the Coag Ball electrode sheath to the handpiece cord
assembly (or use the Straight Knife electrode if the area to be
coagulated is difcult to reach).
2. Rotate the Output Control to the coagulation output setting you
have established from previous experience or during preoperative
practice. Remember to use the lowest effective output
setting for best results.
3. Rinse and air dry the operative eld to visualize the bleeder.
4. Touch the bleeding area intermittently with the electrode
(Figures 5 and 6). Duration of contact should be approximately
one second, with a 10–15 second pause between contacts.
Bleeding cessation indicates a successful coagulation. One or
two applications of the electrode are usually sufcient to stop
bleeding.
5. Use postoperative dressing if necessary.
Access to caries
The benets of the PerFect TCS II will be readily apparent when
it is used to gain access to caries. The PerFect TCS II makes it
possible to remove occluding tissue in a matter of seconds and
complete restorative procedures immediately. The procedure is
usually blood-free and provides a clean, dry and highly visible
operative eld for the removal of caries and the placement of
restorations during one visit.
1. The Long Loop electrode is well suited for obtaining access to
most carious lesions. For caries occurring in tight interproximal
areas, the Straight Knife may be more appropriate.
2. Explore the extent of the tissue to be removed with a periodontal
probe.
3. With the Output Control setting in the cutting mode and at
the predetermined output setting, shave off the gingival tissue
covering the lesion with a few strokes of the Long Loop electrode
(Figure7). Allow 10–15 seconds for the tissue to cool before
cutting again in the same area.
4. With the caries exposed (Figure8), restorative procedures can
begin immediately.
Gingival contouring: Creating a gingival trough
Gingival troughs are created to provide a space into which a sufcient
amount of impression material can ow. You will nd PerFect TCS II
to be exceptionally useful in this procedure, either as an alternative
to a retraction cord or in conjunction with it. For example, you may
create a partial trough in an area where the retraction cord does
not provide space for a sufcient amount of impression material
to ow. Gingival troughs can be made either before or after tooth
preparation. If they are made before tooth preparation, visibility and
access are improved and margins can be nished readily. When the
trough is completed and the tooth is prepared, the impression can
be taken immediately. Gingival troughs should not be made in
aesthetically critical areas with thin marginal gingiva because
of the possible loss of gingival height on healing.
1. When creating a complete gingival trough, use the Long Loop
electrode (for shoulderless preparations with a thin gingival
mucosa, the Straight Knife electrode may be used).
2. Electrode position is especially important during this procedure:
the angle between the electrode and the tooth should be
minimal. Too wide an angle may result in a reduced height of
the marginal gingiva. Figure9 shows the proper angle of the
Loop electrode in relation to the tooth. If the resulting trough is
too narrow, retrace the trough (after waiting 15 seconds) while
increasing the electrode angle slightly.
3. Begin troughing on the lingual surface, so the output intensity,
stroke speed and cutting depth can be adjusted before operating
on the facial surfaces. Do not attempt to create a gingival
trough with one continuous sweep around the circumference
of the tooth. Instead, the troughing should be performed in
four separate, short cutting strokes (Figure10), each sweeping
a quadrant of the gingival sulcus. The following cutting stroke
sequence is recommended: (1) the palatal (lingual) surface, (2)
the labial (buccal) surface, (3) the mesial surface, and (4) the
distal surface. As shown in Figure 10, the last two (shorter)
excisions join the rst two to create a continuous and uniform
gingival trough. Figure11 shows the immediate postoperative
condition of a gingival trough.

Owner’s Guide 7
EN
Gingival contouring: Removing redundant tissue
Prior to impression-taking or cementation of restorations, PerFect
TCS II may be used to remove redundant tissue that may interfere
with the procedure and help control bleeding.
1. Thread the Long Loop electrode sheath onto the handpiece swivel
connector of the handpiece cord assembly.
2. With the electrode loop parallel to the tissue being removed,
(Figure12), slice the tissue off in thin layers until the desired
result is obtained.
Remember to allow 10–15 seconds for the tissue to cool before
cutting again in the same area.
Gingival contouring: Aesthetic contouring
PerFect TCS II pays special dividends in tissue contouring for
aesthetic purposes. Frequently a minor procedure can greatly
enhance the patient’s appearance. With care and practice, it is
possible to attain precise control of the amount of tissue removed
to ensure superior results, both aesthetically and therapeutically. In
addition, the smooth, pressureless cutting stroke reduces the time
necessary for most aesthetic contouring procedures. You may use
either the Straight Knife or the Long Loop electrode for aesthetic
contouring. Shave or “plane” away tissue in successive thin layers
until the desired appearance is achieved.
Remember to allow 10–15 seconds for the tissue to cool before
cutting again in the same area.
In Figures 13 and 14, the operator has easily corrected a patient’s
crooked smile resulting from a marked asymmetry of the gingival
levels of the incisors.
4. Technical Information
PerFect TCS II Electrosurge
Coltène/Whaledent Inc. Catalog Nos. S8230CE, S8230UK, S8240
and S8115 (Additional sufxes are used to indicate differences in
types and quantity of included electrodes.)
General
Dimensions: 108 x 159 x 222 mm (4 1/8 x 6 1/4 x 8 3/4”)
Weight (unit and attached footswitch): 2.4 kg (5.29 lbs.)
S8115 Flat Blade USA style three prong AC plug (NEMA 5-15P)
S8230CE Continental European style AC plug with earth contact
(IEC 60884-1 CEE7 VII)
S8230UK British style three prong AC plug with fuse (BS 1363)
S8240 Australian style three prong plug (AS 3112, NZS 198)
Classication
Electrical: Class I, protective earth conductor utilized in power cord
Applied Part: Type BF
Equipment not suitable for use in the presence of a FLAMMABLE
ANAESTHETIC MIXTURE WITH AIR or WITH OXYGEN OR
NITROUS OXIDE.
Equipment Limitation <10s
>30s
Intermittent operation maximum: 10s output energized, 30s
minimum de-energized. In other words, for continuous repetitive
use do not operate for more than 10 seconds followed by a
30 second resting period.
Electrical
AC Line Voltage
S8115: 115 VAC, 50/60 Hz, 1.6A
S8230CE, S8230UK: 230 VAC, 50/60 Hz, 0.8A
S8240: 240 VAC, 50/60 Hz, 0.8A
CUT Maximum Power Output 50 Watts
COAG Maximum Power Output 33 Watts
Output Impedance 600 Ohms
Nominal Operating Frequency 3.68 MHz
Coag Modulation Frequency 120 Hz
Coag Modulation Waveshape Square wave
Transport and storage conditions
-40ºC
(-40ºF)
+70ºC
(+158ºF)
10%
100% 1060 hPa
(15.4 psi)
500hPa
(7.25 psi)
Operational ambient conditions
-10ºC
(14ºF)
+35ºC
(95ºF)
30%
75% 1060 hPa
(15.4 psi)
700hPa
(10.2 psi)
Electromagnetic Environment - See section 6
5. Special Notes and Precaution
WARNING
To reduce the risk of electric shock, remove AC
power by disconnecting line cord before per-
forming any maintenance on the unit.
Maintenance and Service
PerFect TCS II has been carefully designed and constructed to
ensure reliability and long life. Other than protecting the unit from
misuse or damage, minimum maintenance is required. Should your
PerFect TCS II fail to perform in accordance with specications, if
any component is dropped or mishandled, or if any evidence of
damage is found, the unit should not be used. Return it to your
dental dealer or to Coltène/Whaledent for servicing. We urge you
to periodically examine your unit and accessories for visible signs of
damage or wear. Yearly verication of performance characteristics
is recommended.
The PerFect TCSII is an electrical appliance requiring
proper disposal in accordance with local regulations.

8PerFect®TCS II Tissue Contouring System
EN
ammoniated solution diluted in accordance with manufacturer’s
directions. Remove and rinse thoroughly.
3. Sterilize: Package in an FDA cleared or CE marked wrap prior
to sterilization. Sterilization can be performed with either of the
following cycles:
• In a gravity steam sterilizer at 132°C/270° for 15 minutes with
a 20 minute drying time.
• In a dynamic air removal steam sterilizer at 132°/270° for 4
minutes with a 20 - 30 minute drying time.
• In a dynamic air removal steam sterilizer at 134°C/273°F for 3
minutes with a 20 - 30 minute drying time.
Do not use dry heat, cold sterilization or chemiclave. Make sure
the area is dry before assembly.
Cleaning unit and handpiece cord
1. The handpiece cord assembly may be wiped clean with gauze
pads saturated in 70% ethyl alcohol after unplugging from unit.
Before use, dry the connector area thoroughly with a dry wipe
and by gently blowing air on the connector.
2. The unit may be wiped clean with gauze pads dampened in
70% ethyl alcohol after unplugging the unit. Assure that it is
thoroughly dry before use.
3. The dispersive electrode assembly may be wiped clean with gauze
pads dampened in 70% ethyl alcohol after unplugging from the
unit. Assure that it is thoroughly dry before use.
WARNING
To reduce the risk of RF burns the following
test must be performed by a technician who
has been trained in maintenance of electro-
surge units.
Electrosurge Analyzer
The use of an electrosurgical device analyzer to measure
performance of the PerFect TCS II will likely indicate lower than
expected output power. The capacitive loading caused by the
input circuit of the analyzer will detune the output circuit of the
PerFect TCS II electrosurge. Measurement can still be made by
making direct connection to the PerFect TCS II at the output BNC
connector on the side of the unit rather than using the supplied
cable. Eliminating the cable will reduce output capacitance by
250 pF. An additional capacitance will have to be added to bring the
totaloutputcapacitance(analyzerinputcircuitplusaddedcapacitor)to
250 pF. Any capacitor added to the output must be rated for at
least 1000V.
WARNING
To reduce the risk of an electric shock:
• Do not tamper with the PerFect TCS II or
any of its components.
• Be certain the PerFect TCS II is plugged
into a three-wire grounded power source.
Do not use plug adaptors that eliminate
ground.
WARNING
Interference produced by the operation of the
high frequency surgical equipment may ad-
versely inuence the operation of other elec-
trical equipment. In case of interference, de-
energize or increase distance to susceptible
equipment. Connection to a different power
circuit may also reduce interference. See section
6 for more information.
PerFect TCS II Power Output vs Control Setting
Power (Watts)
Control Setting
CUT COAG
PerFect TCS II Output Power
PerFect TCS II Power Output vs Load Resistance
Power (Watts)
Load Resistance (Ohms)
CUT 3 CUT 6 COAG 3 COAG 6
Power vs. Load per Setting and Mode
0.00
10.00
20.00
30.00
40.00
50.00
60.00
100 200 500 600 1000 2000
CUT 3 CUT 6 COAG 3 COAG 6
PerFect TCS II Unloaded Output Voltage vs Setting
Volts Peak
Control Setting
CUT COAG
Open Circuit Output Voltage
Sterilizing electrode sheaths
For safety and optimum performance, sterilize each electrode sheath
before initial use and after each subsequent use.
1. Remove all debris from the electrode sheath by scrubbing with
brush and soap and water. Do not bend wire.
2. Clean in an ultrasonic cleaner, (such as Coltène/Whaledent’s
BioSonic®Ultrasonic Cleaner), with general purpose, non-

Owner’s Guide 9
EN
WARNING
• Electrosurgery should not be used within
approximately 4.5 meters of persons with
active implantables, such as pacemakers,
cochlear implants, or nerve stimulators,
as functions of these devices may become
impaired or permanently damaged.
• To reduce the risk of unintended tissue
damage allow a 10 to 15 second cool down
period between cuts in the same area for
heat to dissipate safely.
WARNING
To reduce the risk of accidental burns, consider
the following precautions:
• Do not use PerFect TCS II in the presence of
ammable anesthetics or explosive gases.
• Metal conducts radio frequency energy
just as it conducts electricity. Remove
partial dentures if removable and check
the area for xed partial dentures. Metal
restorations can conduct energy beyond the
anesthetized area and cause discomfort to
the patient.
• Take care that metal restorations, bone, or
teeth do not come into contact with active
electrodes. While eeting contact will not
be detrimental, extended contact may result
in damage. All instruments used during
electrosurgery should be made of a non-
conducting plastic material. Cotton rolls
or gauze pads used in the patient’s mouth
should be kept moist during electrosurgery.
Remember to deactivate the electrode each
time the electrode sheath is removed from
the operative site and before it is cleaned or
changed. Skin-to-skin contact (for example
between the arms and body of the patient)
should be avoided by insertion of dry gauze
for example.
• When high frequency surgical equipment
and physiological monitoring equipment is
used simultaneously on the same patient, all
monitoring electrodes should be placed as
far as possible from the surgical electrode.
Needle monitoring electrodes are not
recommended. In all cases, monitoring
systems incorporating high frequency,
current limiting devices are recommended.
• Position cables to the surgical electrodes in
such a way that contact with the patient or
other leads is avoided.
• Store electrodes out of reach of the patient.
• Apparent low output or failure to function
correctly at the normal operating settings
may indicate faulty application of the
neutral electrode or poor contact at its
connections.
WARNING
• Theuseof ammableanestheticsoroxidizing
gases such as nitrous oxide and oxygen
should be avoided. Non-ammable agents
should be used for cleaning or disinfecting.
Solvents of adhesives should be allowed to
evaporate before the application of high-
frequency electrosurgery. Some material
may be ignited by sparks produced in
normal use of the equipment (for example,
cotton wool and gauze when saturated with
oxygen). Endogenous gases may be ignited
by electrosurgery.
• Regularly inspect the accessories,
particularly the electrode sheaths and
cables, for possible insulation damage.
• The electrode sheaths used with the
electrosurgical device have a limited life
expectancy and should be replaced after
twenty (20) autoclave cycles or sooner,
upon the appearance of any signs of wear
or erosion.
• Use only accessories supplied by Coltène/
Whaledent intended for use with this
equipment. The active electrode and handle
is 100% hi-pot tested to 3000 VAC. Peak
voltage to the active electrode may reach
450V and must be rated to 675V at 3.68
MHz. The dispersive electrode normally does
not receive signicant voltage but must be
insulated to 4000 VAC.
• Failure of HF (high frequency) surgical
equipment or excessive electrical interfer-
ence could result in an unintended power
output increase, decrease or activation.
In the case of electrical interference,
de-energize or increase distance to the
equipment causing interference. Connection
to a different power circuit may also reduce
interference.
• Where HF (high frequency) current could
ow through a relatively small cross section
of the body it may be desirable to use
bipolar techniques not available with this
equipment.
Anesthesia
Local or general anesthesia must be used with all electrosurgical
procedures. As with any other surgical device, the patient may
experience temporary post-operative pain from the use of
electrosurgery after the anesthetic effect has diminished.
Control of odor and viral plume
Odors and viral plume caused by electrosurgery must be minimized
by using a high speed, high volume evacuator between the patient’s
mouth and nose.
Contraindications
Do not use on patients with active implantables. Do not contact
metal restorations with the electrode tip.

10 PerFect®TCS II Tissue Contouring System
EN
Product markings
Type BF Applied part
Neutral electrode referenced to earth
Warning
Foot Switch
Footswitch cable
Handpiece Handpiece connector
Cut mode
Coagulate mode
Non-ionizing electromagnetic radiation
<10s
>30s
Intermittent operation maximum:
10s output energized,
30s minimum de-energized
European Directive 2002/96/EC
(Waste Electrical and Electronic Equipment -
WEEE)
Temperature Limitation
Humidity Limitation
Atmospheric Pressure Limitation
Electric Shock Hazard
Biological Risks
Manufacturer
European Representative
Accessories
S213 Dispersive Electrode
S6000CE Complete Handpiece System
S6008CE Handpiece Cord Assembly
S6010A 8 Sterilizable Electrode Sheaths (1 of each type)
S7001 Handpiece Holder
S7010A 3 Sterilizable Electrode Sheaths
(1 Straight Knife, 1 Long Loop, 1 Coag Ball)

Owner’s Guide 11
EN
S6011A
S6012A
S6013A
S6014A
S6015A
S6017A
S6018A
S6016A
S6011A Coag Ball (2)
S6011A
S6012A
S6013A
S6014A
S6015A
S6017A
S6018A
S6016A
S6012A 45° Straight Knife (2)
S6011A
S6012A
S6013A
S6014A
S6015A
S6017A
S6018A
S6016A
S6013A 45° Tapered Knife (2)
S6011A
S6012A
S6013A
S6014A
S6015A
S6017A
S6018A
S6016A
S6014A Straight Round Loop (2)
S6011A
S6012A
S6013A
S6014A
S6015A
S6017A
S6018A
S6016A
S6015A 45° Long Loop (2)
S6011A
S6012A
S6013A
S6014A
S6015A
S6017A
S6018A
S6016A
S6016A Straight Long Loop (2)
S6011A
S6012A
S6013A
S6014A
S6015A
S6017A
S6018A
S6016A
S6017A 45° Diamond Loop (2)
S6011A
S6012A
S6013A
S6014A
S6015A
S6017A
S6018A
S6016A
S6018A 90° AP 1 1/2 (2)

12 PerFect®TCS II Tissue Contouring System
EN
6. Electromagnetic Compatibility
The following are guidance and manufacturer’s declarations regarding electromagnetic compatibility for the Perfect®TCSII.
1.1 EN/IEC 60601-1-2 Table 1
Guidance and Manufacturer’s Declaration – Electromagnetic Emissions
The Perfect®TCSII is intended for use in the electromagnetic environment specied below. The customer or the end user of the Perfect®
TCSII should assure that it is used in such an environment.
Emissions test Compliance Electromagnetic environment-
guidance
RF emissions CISPR 11:2004 Group 1 The Perfect®TCSII must emit electro-
magnetic energy in order to perform
its intended function. Nearby electronic
equipment may be affected. Specically
the Perfect® TCSII intentionally emits RF
energy at 3.68 MHz to perform its in-
tended use. It must comply with Group
1 emissions when switched ‘on’ with
the RF output inactive.
RF emissions CISPR 11:2004 Class B The Perfect®TCSII unit is suitable for
use in all establishments other than
domestic, and may be used in domestic
establishments and those directly con-
nected to the public low-voltage power
supply network that supplies buildings
for domestic purposes, provided the
following warning is heeded:
Warning: This equipment is intended
for use by healthcare professionals only.
This equipment may cause radio inter-
ference or may disrupt the operation of
nearby equipment. It may be necessary
to take mitigation measures such as
re-orienting or relocating the Perfect®
TCSII unit or shielding the location.
Harmonic emissions IEC 61000-3-2 Class A
Voltage uctuations/Flicker emissions IEC 61000-3-3 Complies

Owner’s Guide 13
EN
1.2 EN/IEC 60601-1-2 Table 2
Guidance and Manufacturer’s Declaration – Electromagnetic Immunity
The Perfect®TCSII unit is intended for use in the electromagnetic environment specied below. The customer or the end user of the Perfect®
TCSII unit should assure it is used only in such an environment.
Immunity Test IEC60601 test level Compliance Level Intended Electromagnetic
Environment
Electromagnetic
discharge (ESD)
IEC 61000-4-2
+- 6kV contact
+- 8kV air
+- 6kV contact
+- 8kV air
Floors should be wood, con-
crete or ceramic tile. If oors
are covered with synthetic
material, the relative humidity
should be at least 30%.
Electrical fast transient/
burst
IEC 61000-4-4
+-2kV for power supply lines
+-1kV for input/output lines
+-2kV for power supply lines
+-1kV for input/output lines
Mains power quality should
be that of a typical commer-
cial or hospital environment.
Surge
IEC 61000-4-5
+-1kV differential mode (line-line)
+-2kV common mode (line-earth)
+-1kV differential mode (line-line)
+-2kV common mode (line-earth)
Mains power quality should
be that of a typical commer-
cial or hospital environment.
Voltage dips, short
interruptions and
voltage variations on
power supply input
lines
IEC 61000-4-11
<5% UT (>95% dip in UT) for 0.5 cycle
40% UT (60% dip in UT) for 5 cycles
70% UT (30% dip in UT) for 25 cycles
<5% UT (>95% dip in UT) for 5 seconds
<5% UT (>95% dip in UT) for 0.5 cycle
40% UT (60% dip in UT) for 5 cycles
70% UT (30% dip in UT) for 25 cycles
<5% UT (>95% dip in UT) for 5 seconds
Mains power quality should
be that of a typical commer-
cial or hospital environment.
If the user of the Perfect®
TCSII unit requires continued
operation during power mains
interruptions, it is recom-
mended that the Perfect®
TCSII unit be powered from
an uninterruptible power sup-
ply with sufcient capacity to
run the unit for the maximum
required time of interruption.
Power frequency
(50/60Hz) magnetic
eld
IEC 61000-4-8
3A/m 3A/m Power frequency magnetic
elds should be at levels
characteristic of a typical loca-
tion in a typical commercial or
hospital environment.
Note UT is the a.c. mains voltage prior to application of the test level.

14 PerFect®TCS II Tissue Contouring System
EN
1.3 EN/IEC 60601-1-2:2007 Sub-clause 5.2.2.2 Table 4:
Guidance and Manufacturer’s Declaration – Electromagnetic Immunity
The Perfect®TCSII unit is intended for use in the electromagnetic environment specied below. The customer or the end user of the Perfect®
TCSII unit should assure it is used in such an environment.
Immunity Test IEC60601 test level Compliance Level Intended Electromagnetic Environment
Conducted RF
IEC 61000-4-6
Radiated RF
IEC 61000-4-3
3Vrms
150kHz to 80MHz
3V/m
80MHz to 2.5GHz
3Vrms
150kHz to 80MHz
3V/m
80MHz to 2.5GHz
Portable and mobile RF communications equipment should be used
no closer to any part of the Perfect®TCSII unit, including cables,
than the recommended separation distance calculated from the
equation applicable to the frequency of the transmitter.
Recommended separation distance
d = 1.2√P
d = 1.2√P 80MHz to 800 MHz
d = 2.3√P 800MHz to 2.5GHz
where P is the maximum output power rating of the transmitter in
watts (W) according to the transmitter manufacturer and d is the
recommended minimum separation distance in meters (m).
Field strengths from xed RF transmitters, as determined by an elec-
tromagnetic site surveya, should be less than the compliance level in
each frequency range.b
Interference may occur in the vicinity of equipment marked with the
following symbol:
NOTE 1 At 80MHz and 800MHz, the higher frequency range applies
NOTE 2 These guidelines may not apply in all situations. Electromagnetic propagation is affected by absorption and reection from objects,
structures and people.
aField strengths from xed transmitters, such as base stations for radio (cellular/cordless) telephones and land mobile radios, amateur radio,
AM and FM radio broadcast and TV broadcast cannot be predicted theoretically with accuracy. To assess the electromagnetic environment
due to xed RF transmitters, an electromagnetic site survey should be considered. If the measured eld strength in the location in which
the Perfect®TCSII unit is used exceeds the applicable RF compliance level above, the Perfect®TCSII unit should be observed to verify
normal operation. If abnormal performance is observed, additional measures may be necessary, such as re-orienting or relocating the
Perfect®TCSII unit.
bOver the frequency range 150kHz to 80MHz, eld strengths should be less than 3V/m.

Owner’s Guide 15
EN
1.4 EN/IEC 60601-1-2:2007 Sub-clause 5.2.2.2 Table 6:
Recommended separation distances between portable and mobile RF communications equipment and the Perfect®TCSII unit
The Perfect®TCSII unit is intended for use in an electromagnetic environment in which radiated RF disturbances are controlled. The customer
or the user of the Perfect®TCSII unit can help prevent electromagnetic interference by maintaining a minimum distance between the porta-
ble and mobile RF communications equipment (transmitters) and the Perfect®TCSII unit as recommended below, according to the maximum
output power of the communications equipment.
Rated maximum output power of
transmitter in watts (W)
Separation distance according to frequency of transmitter in meters (m)
150kHz to 80MHz
d = 1.2√P
80MHz to 800MHz
d = 1.2√P
800MHz to 2.5GHz
d = 2.3√P
0.01 .12 .12 .23
0.1 .38 .38 .73
1.0 1.2 1.2 2.3
10 3.8 3.8 7.3
100 12 12 23
For transmitters rated at a maximum output power not listed above, the recommended separation distance d in meters (m) can be estimated
using the equation applicable to the frequency of the transmitter, where P is the maximum output power rating of the transmitter in watts
(W) according to the transmitter manufacturer.
NOTE 1 At 80 MHz and 800 MHz, the separation distance for the higher frequency range applies.
NOTE 2 These guidelines may not apply in all situations. Electromagnetic propagation is affected by absorption and reection from
structures, objects and people.

16 PerFect®TCS II Tissue Contouring System
EN
Bibliography
1. Azzi R et al: The effect of electrosurgery on alveolar bone.
J. Periodontal 54(2):96-100, February 1983.
2. Bouchier G et al. Round table: Electrosurgery in daily practice.
Rev Odontostomatol (Paris) 12(6):432-440, November/December 1983.
3. Clark JW: Use of electrosurgery in restorative and related dental procedures.
Oral Health 73(8):63-71, August 1983.
4. Conroy CW: Electrosurgery as an aid in periodontal procedures for the general
practitioner. NYS Dental Journal 50(6):352-353, June/July 1984.
5. Feinberg E: Electronic surgery for improved esthetics.
Dental Clin North Am 26(4):891-898, October 1982.
6. Goldstein AA: Radiosurgery in dentistry.
Oral Health 68(11):32-39, November 1978.
7. Kalkwarf KL: Epithelial and connective tissue healing following electrosurgical
incisions in human gingiva. J Oral Maxillofac Surg 41(2):80-85, February 1983.
8. Kalkwarf KL: Lateral heat production secondary to electrosurgical incisions.
Oral Surg 55(4):344-348, April 1983.
9. Kalkwarf KL: Subjacent heat production during tissue excision with electrosurgery.
J Oral Maxillofac Surg 41(10):653-657.
10. Kelly WJ Jr et al: Electrosurgery in restorative dentistry.
NYS Dental Journal 50(6):345-347, June/July 1984.
11. Miotti M et al: Comparative study on the healing of intra-oral surgical wounds and
on the formation of postoperative edema. G Stomatol Ortognatodonzia 2(1):39-40 (Engl
Abstr)
January/ March 1983.
12. Oringer MJ: ColorAtlas of Oral Electrosurgery
(Chicago, Il., Quintessance Books, 1984).
13. Pezzoli M et al: Technics of gingival retraction: a comparative study.
Iiíiv Ital Stomatol 51(2):147-153, 1982.
14. Pipko DJ: Preclinical exercises in electrosurgical techniques.
Dent Clin North Am 26(4):693-697, October 1982.
15. Pollack BF: Understanding dental electrosurgery.
NYS Dental Journal 50(6):340-341, June/July 1984.
16. Poster A: Efcient placement and usage of dental electrosurgical equipment.
NYS Dental Journal 50(6):342-343, June/July 1984.
17. Schon F: Electrosurgery In the Dental Practice
(Berlin and Chicago, Die Quintessance Publishers, 1974).
18. Schon F: Threatened intra- and post-operative bleeding.
Scalpel or electrome? ZWR (Ger) 91(9):28-31, September 1982.
19. Strong D et al: Esthetics enhanced with electrosurgery.
Dent Clin North Am 26(4):781-798, October 1982.
20. Tillis BP: Electrosurgery: A valuable Alternative.
NYS Dental Journal 50(6):323, June/July 1984.
21. Trice WB: Electrosurgery, the universal modality in dental practice.
CDS Rev 76(5):38-40, June 1983.

Benutzerhandbuch 17
DE
Die formelle Angabe des Verwendungszwecks ist
Abschnitt 3 zu entnehmen.
Inhaltsverzeichnis
DE Benutzerhandbuch
1. Vorstellung des PerFect®TCS II
Wie funktioniert Elektrochirurgie? ..................................18
2. Vorbereitung des PerFect®TCS II für die Verwendung
Auspacken und Aufstellen des Geräts.............................18
Aktivierung des Geräts ...................................................18
Präoperative Übungen....................................................19
Übungen zum Schneiden................................................19
Übungen zum Koagulieren .............................................19
Allgemeine technische Grundsätze der Elektrochirurgie...19
Aufstellort......................................................................19
Neutralelektrode ............................................................20
Schnittbewegung...........................................................20
3. Klinische Bedienanweisungen für PerFect®TCS II
Indikationen für die Verwendung....................................20
Hämostase .....................................................................20
Zugang zur Karies ..........................................................20
Zahneischkonturierung:
Erweiterung des Sulcus...................................................21
Zahneischkonturierung:
Entfernen überschüssigen Gewebes................................21
Zahneischkonturierung:
Ästhetische Zahneischkonturierung...............................21
4. Technische Informationen
PerFect®TCS II-Elektrochirurgiegerät...............................21
Allgemeines ...................................................................21
Klassizierung ................................................................21
Elektrik...........................................................................22
Transport- und Lagerbedingungen ..................................22
Umgebungsbedingungen für den Einsatz........................22
5. Besondere Hinweise und Vorsichtsmaßnahmen
Wartung und Kundendienst............................................22
Sterilisation der Elektroden .............................................22
Reinigung des Geräts und des Handstückkabels..............23
Analysegerät für das Elektrochirurgiegerät......................23
Anästhesie .....................................................................24
Geruchskontrolle............................................................24
Kontraindikationen.........................................................25
Produktkennzeichnungen ...............................................25
Zubehör.........................................................................25
6. Elektromagnetische Verträglichkeit
EMV-Leitlinien und Herstellererklärungen........................27
Literaturverzeichnis.........................................................31
7. Abbildungen
Abbildung1 – Abbildung8 ..........................................204
Abbildung9 – Abbildung14 ........................................205

18 PerFect®TCS II
DE
PerFect®TCS II ist nur für zugelassene Zahnärzte bestimmt, die
in der Anwendung von Elektrochirurgie entsprechend geschult
wurden. Diese Bedienungsanleitung soll eine formale Schulung
nicht ersetzen.
Das Gerät darf nur betrieben werden, wenn die normale
Nennnetzspannung der für das Gerät angegebenen Spannung
entspricht.
VORSICHT: Laut US-Bundesgesetz darf dieses Gerät nur an
einen zugelassenen Arzt oder auf Anweisung eines zugelassenen
Arztes verkauft werden.
1. Vorstellung des PerFect®TCS II
NurwenigeTechnologienhabendasPotenzialderElektrochirurgie,die
Efzienz und die Ergebnisse im Bereich Weichgewebemanagement
zu verbessern. Die erforderlichen Fähigkeiten können mit
zumutbarem Zeiteinsatz erworben werden und die Elektrochirurgie
kann dann für Arzt und Patient beträchtliche Vorteile erbringen.
Angesichts dieser Tatsachen hat Coltène/Whaledent das
PerFect®TCS II entwickelt: ein ausgereiftes, erschwingliches
Elektrochirurgiegerät, das sowohl erfahrene als auch neue
Anwender der Elektrochirurgie ansprechen soll. PerFect®TCS II
kann eine Vielzahl alltäglicher Eingriffe, wie sie von praktisch jedem
Zahnarzt durchgeführt werden, vereinfachen und ihr Ergebnis
verbessern, z. B. Hämostase, Zugang zur Karies und ästhetische
Zahneischformung. Die formelle Angabe des Verwendungszwecks
ist Abschnitt 3 zu entnehmen.
Wie funktioniert Elektrochirurgie?
Elektrochirurgie ist eine erprobte Technologie, die seit vielen
Jahren in Medizin und Zahnmedizin eingesetzt wird. Sie verwendet
Hochfrequenzstrom, ähnlich Funkfrequenzen, um Weichgewebe
zu verdampfen, zu schneiden und zu koagulieren. Mit dem vom
PerFect®TCS II verwendeten Hochfrequenzstrom kann Gewebe
geschnitten und koaguliert werden, da die Hitzeentwicklung sich
auf die kleine, aktive Elektrode beschränkt. Obwohl die aktive
Elektrode kalt bleibt, wird in ihrer unmittelbaren Umgebung
eine zum wirksamen Schneiden und Koagulieren ausreichende
Hitzeenergie erzielt.
Der Hochfrequenzstrom, der an der aktiven Elektrode fokussiert
wird, kehrt über eine großächige Neutralelektrode zum
Elektrochirurgiegerät zurück. Die Neutralelektrode wird auf der
Rückenlehne des Behandlungsstuhls platziert und ist während
der Behandlung mit dem Rücken des Patienten in Kontakt. Die
Neutralelektrode gewährleistet eine efziente und sichere Ableitung
des Hochfrequenzstroms.
Je nach gewünschter Wirkung kann die Ausgangsleistung eines
Elektrochirurgiegeräts auf impulsmodulierten Wechselstrom oder
Gleichstrom eingestellt werden. Gleichstrom ist zum Schneiden
geeignet, während für das Koagulieren am besten impulsmodulierter
Wechselstrom eingesetzt wird. Aus diesem Grund verfügt
PerFect®TCS II über zwei Betriebsmodi: „Cut“ (Schneiden) und
„Coag“ (Koagulieren). Die Ausgangsleistung in diesen Betriebsmodi
kann vom Anwender nach Wunsch reguliert werden.
Beim Schneiden mit dem Skalpell wird das Gewebe gequetscht
und gespalten. Beim elektrochirurgischen Schneiden wird das
Gewebe in unmittelbarer Nähe der Elektrode verdampft. Ist die
Ausgangsleistung korrekt eingestellt, schneidet die Elektrode
widerstandslos und ermöglicht so ein außergewöhnliches Maß an
Kontrolle und Präzision.
2. Vorbereitung des PerFect®TCS II für die Verwendung
Auspacken und Aufstellen des Geräts
PerFect®TCS II aus dem Versandkarton entnehmen und auf
mögliche Transportschäden überprüfen. Überprüfen Sie, ob die
Seriennummer des Geräts (Abbildung 2) mit der Seriennummer
auf dem Versandkarton übereinstimmt (andernfalls bitte mit Ihrem
Händler Kontakt aufnehmen). Die Garantiekarte ausfüllen und
innerhalb von 10 Tagen nach Erhalt an Coltène/Whaledent senden.
Unter Berücksichtigung der Abbildungen 1 und 2 die folgenden
Schritte durchführen, um das PerFect®TCS II für den Gebrauch
vorzubereiten. Gerät und Zubehör sind in Abbildung3 dargestellt.
• Bevor das Gerät an die Wechselstromquelle angeschlossen wird,
sicherstellen, dass der Ausgangsleistungsregler für „Coag/Cut“
in der Neutralstellung („0“) steht und dass der Netzschalter
ausgeschaltet ist („O“).
Dieses Gerät verfügt über eine IEC 320-Netzkabelbuchse mit
trennbarem Netzkabel, das hinten am Gerät angeschlossen wird.
Vor dem nächsten Schritt muss das Netzkabel an der Buchse am
Gerät angeschlossen werden.
• Den Stecker des Netzkabels an eine dreiadrige, geerdete
Wechselstromsteckdose anschließen.
• Den BNC-Stecker des Handstückkabels an die Buchse für das
Handstück rechts am Gerät anschließen.
• Der Handstückhalter kann ganz nach Wunsch auf einer der
beiden Seiten des Geräts angebracht werden, indem er in die
Aussparungen unter dem seitlichen Rand des Geräts eingerastet
wird. Wenn der Handstückhalter einmal eingerastet ist, kann er
nicht mehr entfernt werden.
• Dieses Gerät dient zur monopolaren Elektrochirurgie. Auf dem
Rücken des Patienten muss eine Neutralelektrode angebracht
werden, über die der Hochfrequenzstrom sicher zurückgeleitet
wird.
• Den Kabelstecker der Neutralelektrode an die Buchse für die
Neutralelektrode rechts am Gerät anschließen.
• Eine der drei mitgelieferten Elektroden auswählen (gerades
Messer, längliche Schlinge oder Koagulationskugel). Um das
Handstück zu montieren, den Schraubanschluss festhalten
und die Elektrode auf die Handstückkabeleinheit schrauben.
Zum Abnehmen die Elektrode einfach in die andere Richtung
drehen.
WARNUNG
Um das Infektionsrisiko zu verringern, müssen Elekt-
roden vor Gebrauch sterilisiert werden.
Aktivierung des Geräts
Der Netzschalter bendet sich hinten am Gerät neben der IEC
320-Netzkabelbuchse. Wenn der Netzschalter eingeschaltet ist
(„1“), muss die grüne Stromanzeige aueuchten, während alle
anderen Anzeigeleuchten ausgeschaltet sind. Wenn die rote
Anzeigeleuchte leuchtet, ist die Neutralelektrode nicht richtig
angeschlossen oder defekt und sollte ausgetauscht werden.
Zunächst den Ausgangsleistungsregler nach links (Coag) oder rechts
(Cut) drehen. Die Ausgangsleistung erhöht sich, je weiter der Regler
von der Neutralstellung in die jeweilige Richtung gedreht wird. Es
kann erforderlich sein, über die Position „1“ hinauszugehen, bevor
die Leistung eingeschaltet wird. PerFect®TCS II ist nun bereit. Das
Gerät benötigt keinerlei Aufwärmzeit.

Benutzerhandbuch 19
DE
VORSICHT
Die Elektrode nicht länger als 10 Sekunden unter
Spannung setzen, da dies zu Schäden am Gerät
führen kann. Vor jeder Aktivierung der Elektrode 30
Sekunden lang warten, damit sie abkühlen kann.
Die Nichtbeachtung oder Nichteinhaltung dieses
Vorsichtshinweises führt zum Erlöschen der Herstel-
lergarantie.
Um Spannung an die Elektrode anzulegen, den Fußschalter
betätigen, bevor die Elektrode mit dem Gewebe in Kontakt
gebracht wird. Die Elektrode sollte nur für kurze Zeit und mit
Unterbrechungen unter Spannung gesetzt werden: gerade lang
genug, um den gewünschten Eingriff durchzuführen. Während
Spannung an die Elektrode angelegt ist, ertönt ein Warnton. Der
Modus „Schneiden“ (Cut) wird von einer gelben Anzeigeleuchte
angezeigt, eine blaue Anzeigeleuchte zeigt den Modus
„Koagulieren“ (Coag) an.
HINWEIS: Ein trällerndes Tonsignal zeigt an, dass die
Neutralelektrodenichtangeschlossenoderdefektist.Indiesem
Fall wird das Gerät automatisch ausgeschaltet und kann nicht
betätigt werden. Überprüfen, ob die Neutralelektrode ganz
eingesteckt ist. Falls ja, kann die Neutralelektrode defekt
sein und sollte ausgetauscht werden. Falls ein Austauschen
der Elektrode das Problem nicht löst, muss das Gerät vom
Kundendienst gewartet werden.
Nach Abschluss des jeweiligen Eingriffs die Elektrode vom Gewebe
entfernen und den Fußschalter deaktivieren. Den Leistungsregler
in die neutrale Mittelstellung „0“ drehen und die Elektrode zur
Sterilisation von der Handstückkabeleinheit abschrauben.
Wichtiger Hinweis: In Befolgung der Sicherheitsvorgaben für
Hochfrequenz-Elektrochirurgie gemäß IEC 60601-2-2 generiert
dieses Gerät einen hörbaren Ton während der Anwendung.
Präoperative Übungen
Diese Bedienungsanleitung soll eine formale Schulung nicht
ersetzen. Unerfahrenen Anwendern der Elektrochirurgie wird stark
empfohlen, vor der Durchführung klinischer Operationsverfahren
entsprechende Schulungen zu besuchen. Nach der Schulung
können Übungen an einem Stück magerem rohem Rindeisch dem
Arzt helfen, die für hervorragende klinische Ergebnisse erforderliche
Fingerfertigkeit zu erzielen. Ein Stück frisches, mageres Rindeisch
(Keule oder Wadschinken) auswählen und abwarten, bis es sich auf
Raumtemperatur erwärmt hat.
Übungen zum Schneiden
1. Das Fleisch auf die Neutralelektrode legen.
2. Die gerade Messerelektrode auf den Schraubanschluss des
Handstücks schrauben.
3. Mit eingeschaltetem Netzschalter den Leistungsregler auf die
Position „1“ im Modus Schneiden (Cut) drehen (nach rechts).
4. Den Fußschalter drücken, um die Elektrode zu aktivieren.
5. Mit weichen, schnellen und bürstenden Bewegungen mehrere
Schnitte verschiedener Länge und Tiefe ausführen (Abbildung4).
Es kann hilfreich sein, eine Fingerstütze zu verwenden, um eine
präzise Kontrolle über die Bewegungen zu erlangen. Es fällt auf, dass
die Elektrode entweder nicht schneidet oder nur mit erheblichem
Nachziehen. Des Weiteren fällt auf, dass beim Schneiden, wenn es
denn gelingt, Gewebereste an der Elektrodenspitze haften bleiben.
6. Das oben beschriebene Verfahren mit stufenweise erhöhter
Leistungseinstellung wiederholen. Wenn die Elektrode auf deutlich
spürbaren Widerstand trifft, ist die Einstellung zu niedrig. Die
7. Einstellung erhöhen, bis kein Schneidwiderstand mehr spürbar
ist und kein Funkenschlag oder Verfärbungen entlang des Schnitts
auftreten. Dies ist der Punkt der geringsten wirksamen Leistung
für einen Eingri. Das Gewebe 10–15 Sekunden abkühlen lassen,
bevor erneut im selben Bereich geschnitten wird.
Verschiedene Schnitte mit unterschiedlichen Elektroden und
verschiedenen Leistungseinstellungen ausprobieren. Die
Schnittergebnisse und das Verhalten der Elektrodenspitze
beobachten, wenn die Leistung zu niedrig, zu hoch oder gerade
richtig eingestellt ist. Für optimale Ergebnisse die geringste wirksame
Leistung auswählen; dies ist die korrekte Einstellung für die meisten
Verfahren.
Übungen zum Koagulieren
Mit etwas Übung kann mit dem PerFect®TCS II leicht koaguliert
werden. Die gleiche Rindeischart auf der Neutralelektrode
verwenden. Effektive Koagulation wird simuliert, wenn die
behandelte Stelle einen bleichen Fleck mit einem Durchmesser von
ca. 2 mm oder weniger zeigt.
1. Die Koagulationskugelelektrode anbringen und den
Leistungsregler in die Position „1“ auf der Skala zum Koagulieren
(Coag) drehen (nach links).
2. Die Elektrode aktivieren und mit einer tupfenden Bewegung die
Kugeloberäche leicht mit dem Fleisch in Kontakt bringen. Den
Kontakt ca. 1 Sekunde lang aufrechterhalten. Das Gewebe 10–15
Sekunden abkühlen lassen und das Verfahren wiederholen, bis ein
bleicher Fleck die erfolgreiche Koagulation anzeigt.
3. Diese Technik bei schrittweise erhöhter Ausgangsleistung
wiederholen, bis der bleiche Fleck nach ein- bis zweimaligem
Kontakt mit der Elektrode auftritt; dies ist die korrekte Einstellung
für die meisten Koagulationsverfahren.
4. Das Koagulieren auch mit der geraden Messerelektrode üben,
die insbesondere an schwer zugänglichen Stellen nützlich ist. Da
die gerade Messerelektrode den Strom auf einen kleineren Bereich
fokussiert, sollte die Leistung niedriger eingestellt werden als mit
der Koagulationskugelelektrode.
Allgemeine technische Grundsätze der Elektrochirurgie
Die folgenden Richtlinien sollen Ihnen helfen, die Vorteile der
Elektrochirurgie voll zu nutzen. Zusätzliche Informationen nden
Sie im Abschnitt „Besondere Hinweise und Vorsichtsmaßnahmen“.
Aufstellort
Das PerFect®TCS II muss so aufgestellt werden, dass die
Bedienelemente, das Handstück, die Elektroden und das Zubehör
mit einem Minimum an Bewegung und Zeitverlust greifbar sind. Das
Gerät sollte immer angeschlossen und die Konsole in Reichweite
des Chirurgen platziert sein. Alle Funktionen, Bedienelemente und
Einstellungen sollten vom Zahnarzt bedient werden.
Neutralelektrode
Die Neutralelektrode sorgt dafür, dass der Energiestrom, der von der
kleinen, aktiven Elektrode ausgeht, vorhersehbar und gleichmäßig
verläuft. Sie muss bei allen elektrochirurgischen Verfahren verwendet
werden. Der gesamte Bereich der Neutralelektrode muss in sicherem,
nicht leitendem Kontakt mit dem Patienten stehen, vorzugsweise
gegen den oberen Rücken des Patienten. Die Kontaktäche sollte
so groß wie möglich sein.

20 PerFect®TCS II
DE
WARNUNG
Um das Risiko versehentlicher HF-Verbrennungen zu
verringern, darf die Neutralelektrode nicht mit der
nackten Haut in Kontakt gebracht werden. Keine
Neutralelektroden, die in der Hand gehalten werden
oder an ihr befestigt sind, verwenden.
Patient, Zahnarzt oder Zahnarzthelfer sollten nicht in
Kontakt mit Metallteilen, wie den metallenen Arm-
lehnen von Stühlen, kommen. Bei den Eingriffen nur
nicht leitende Instrumente (Kunststoff) verwenden
(Spiegel, Retraktor, Speichelabsauger etc.).
Schnittbewegung
Beim Schneiden ist die Elektrode mit weichen, schnellen und
bürstenartigen Bewegungen zu führen. Vor jedem Schnitt kann es
hilfreich sein, mehrere Testbewegungen mit der inaktiven Elektrode
auszuführen, wie Golfer Testschwünge durchführen, bevor sie
putten. Dies hilft, einen bequemen Halt am Handstück zu nden
und Position und Länge des tatsächlichen Schnitts zu planen. Daran
denken, die geringste wirksame Leistungseinstellung für die
besten Ergebnisse zu wählen. Beim Schneiden sind mehrere
kurze Bewegungen einer langen Schnittbewegung vorzuziehen.
Statt eines einzigen, nicht rückgängig zu machenden Schnitts (wie
bei einem Skalpell unvermeidbar) kann es besser sein, das Gewebe in
sehr feinen Schichten abzuschälen, um ein genaueres und ästhetisch
ansprechenderes Ergebnis zu erzielen. Die Schnittpräzision kann
auch durch Einsatz einer Finger- oder Handstütze zur Unterstützung
der Bewegung verbessert werden.
WARNUNG
Wenn Ihre Schnittbewegungen zu langsam ausfallen
oder die Elektrode zu lange an einer Stelle verbleibt,
kann das Aufstauen von seitlicher Hitze zu Nekrose
und Schorfbildung am Gewebe führen.
WARNUNG
UM DAS RISIKO EINER UNBEABSICHTIGTEN
GEWEBESCHÄDIGUNG ZU REDUZIEREN, IST
STETS MIT DER NIEDRIGSTEN LEISTUNGSEIN-
STELLUNG ZU BEGINNEN, MIT DER DER EIN-
GRIFF ORDNUNGSGEMÄSS DURCHGEFÜHRT
WERDEN KANN.
• Um eine sichere Ableitung der Hitze zu gewähr-
leisten, sollte vor Schnitten im selben Bereich im-
mer 10–15 Sekunden abgewartet werden.
WARNUNG
• Nach jeder Schnittbewegung die Elektrode
deaktivieren und auf einer mit Alkohol getränkten
Kompresse abwischen. Keine verkohlten oder
geschwärzten Elektroden verwenden; sie müssen
mit Alkohol und durch Abschleifen mit einem
sehr feinen Schmirgeltuch gereinigt werden.
• Elektrochirurgische Eingriffe dürfen nur an ge-
sundem Gewebe durchgeführt werden.
• Das Gewebe sollte im Operationsbereich feucht,
aber nicht nass sein.
• Zudem darf die Elektrode nicht in einer Blutan-
sammlung aktiviert werden.
3. Klinische Bedienanweisungen für PerFect®TCS II
Indikationen für die Verwendung
PerFect®TCS II ist zum Schneiden oder Entfernen von Weichgewebe
oder zur Blutungskontrolle bei zahn- und parodontalchirurgischen
Eingriffen in der Mundhöhle bestimmt.
Hämostase
Die verbesserte Blutungskontrolle, die mit PerFect®TCS II erzielt
werden kann, verkürzt die Behandlungszeiten, vereinfacht die
VerfahrenundsteigertdenPatientenkomfort.Beielektrochirurgischen
Verfahren kommt es praktisch nicht zu Blutungen, da die Elektrode
beim Schneiden auch gleichzeitig koaguliert. Kommt es zu
Blutungen, ist die Koagulation relativ einfach zu bewerkstelligen.
1. Die Koagulationskugelelektrode an der Handstückkabeleinheit
anbringen (oder bei schwer zugänglichen Stellen die gerade
Messerelektrode verwenden).
2. Den Leistungsregler auf „Coag“ (Koagulation) in der Leistung
stellen, die bei den präoperativen Übungen ermittelt wurde. Daran
denken, die geringste wirksame Leistungseinstellung für die
besten Ergebnisse zu wählen.
3. Den Operationsbereich ausspülen und lufttrocknen, um die
Blutungsstelle erkennen zu können.
4. Die Blutungsstelle mehrmals mit der Elektrode berühren
(Abbildungen 5 und 6). Der Kontakt sollte ca. 1 Sekunde dauern,
mit einer Unterbrechung von 10–15 Sekunden zwischen den
Kontakten. Ein Abklingen der Blutung weist auf die erfolgreiche
Koagulation hin. Normalerweise sind ein bis zwei Berührungen mit
der Elektrode ausreichend, um die Blutung zu stillen.
5. Ggf. Maßnahmen zur postoperativen Wundversorgung ergreifen.
Zugang zur Karies
Die Vorteile des PerFect®TCS II werden besonders beim Zugang zur
Karies deutlich. Mit dem PerFect®TCS II kann die Karies verdeckendes
Zahneisch in Sekunden entfernt und die restaurativen Verfahren
können umgehend durchgeführt werden. Das Verfahren verläuft
normalerweise unblutig und ermöglicht die Etablierung einer
sauberen, trockenen und sehr gut einsehbaren Operationsstelle für
die Kariesentfernung und die Einbringung von Restaurationen in
einem Operationsgang.
1. Die längliche Schlingenelektrode ist hervorragend für den Zugang
zu den meisten Kariesläsionen geeignet. Für Karies in engen
Zahnzwischenräumen kann die gerade Messerelektrode besser
geeignet sein.
2. Die Ausdehnung des zu entfernenden Gewebes mit einer
Parodontalsonde ermitteln.
3. Den Leistungsregler in der ermittelten Dosierung auf Schneiden
einstellen und dann das die Läsion verdeckende Zahneischgewebe
mit einigen wenigen Bewegungen der länglichen Schlingenelektrode
abschälen (Abbildung7). Das Gewebe 10–15 Sekunden abkühlen
lassen, bevor erneut im selben Bereich geschnitten wird.
4. Ist die Karies exponiert (Abbildung 8), kann unverzüglich mit
den restaurativen Verfahren begonnen werden.
Zahneischkonturierung:
Erweiterung des Sulcus
Der Sulcus wird geöffnet, um Platz für eine ausreichende Menge von
Abdruckmaterial zu schaffen. PerFect®TCS II erweist sich bei diesem
Verfahren als außergewöhnlich nützlich, entweder als Alternative
zu einem Retraktionsfaden oder in Verbindung mit ihm. So kann
beispielswiese der Sulcus teilweise erweitert werden, an einer
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